måndag 7 mars 2011

Syskon??




Jag & Liam i magen
September 2009

Det är livliga diskussioner över allt (mycket i min vänkrets) om syskon. När är det rätt tid att skaffa syskon? Är det när man själv känner att det är rätt? Är det en viss ålder det första/de andra barnen är i. Jag har alltid sagt att jag velat ha minst 3 år mellan Liam och syskonet, har till och med funderat på om att det kanske räcker med Liam. Men nej Liam måste ha ett syskon och jag vill ha ett barn till. Den kärlek man får från ett barn får man inte från något!
Nu när många som man känner är gravida med sitt första, andra eller tredje barn är det klart man blir sugen.

Vi väntar ett tag till, vi vill att Liam ska vara minst 2 år när han får sitt syskon. Men nu vill jag veta hur tycker/känner ni? Berätta!

5 kommentarer:

  1. Jag tror inte det finns "bästa tiden" för att skffa syskonen. Det blir en omställning för alla ändå, speciellt syskonen sen kvittar det nog när det sker. Dock tror jag ju längre man väntar, länge är också första barnet van vid all uppmärksamhet och kanske svårare för att "ta det" när syskonet kommer, men jag vet inte. Vi tyckte det var en toppentid att få syskon till Axel när han var 2 år, men så säger nog alla vare sig dem är 1 eller 4 år när syskonet kommer. Men sen är det lättare som mamma att bli tvåbarnsmamma, man är redan "inne i det". Det känns som jag alltid haft två barn, minns inte hur det var att "bara" ha ett. Hoppas det var ett godkänt svar? ;) kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är som du skriver, att man själv känner att det är dags. Jag tror inte det är något som är rätt eller fel med vilken ålderskillnad man ska ha. Man älskar sitt syskon, oavsett vilken ålderskillnad det är. Sen är det klart att man kan ha olika roligt med sitt syskon beroende på åldersskillnad. Men jag tror ändå att varje ålderskillnad har sin tid i livet då syskonen passar bäst ihop.
    Sen tror jag att det har mycket att göra med när man känner sig redo för att gå igenom en graviditet till. Påverkas inte av omgivningen, lyssna till ditt hjärta och din kropp! :) Ni kommer säkert fram till en bra åldersskillnad :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. helt rätt. 2-3 år är pefekt, då är det åldesskillnad men ändå kan man vara bästa vänner. är det bara några månader eller ett år mellan syskonen blir det nästan som tvillingar och man har samma kompisar. så tycker iaf jag =) föresten, är du ledig nåt på måndagar eller onsdagar? nu när det börjar bli varmare ovh fint väder skulle ni ju kunna åka på utflykt till Lomma =) kram

    SvaraRadera
  4. Vi väntade tills vi själv kände oss någerlunda redo, för helt redo tror jag aldrig man känner sig;P
    Men jag ville helst inte ha mer än 3 år mellan just för att dom ska kunna leka bra och vara på typ samma nivå när det gäller intresse oc så. Tex om man ska åka till busfrabriken eller något så är det kanske inte så kul för båda barnen om man har 5-6 år mellan, bara ett ex. Och jag vill att mina barn ska kunna leka och underhålla varandra så att man som förälder slipper att underhålla HELA tiden, blir ju så när man bara har ett barn. KRAM och tack för din kommentar gumman<3

    SvaraRadera
  5. Fin =) När det är rätt är upp till er som föräldrar det är ni som lever tillsammans och endast ni som känner till er situation. Det finns inget rätt och fel och ingen mall på när det är rätt att skaffa syskon. Beror på människors situation. Vi alla är olika och lever olika alltså lika induviduellt som det finns människor skulle jag påstå. Det kan bero på faktorer tex: tålamod- där av barn eller inte, tid beroende på yrke osv, ekonomi, rätt tid i livet- man kanske är uppe i något där det inte passar eller tvärtom där det skulle passa fint, hjälpande partner- är man två, känsla- vad tror man är bra för just sin familjs liv? ålder- man kanske börjar med barn sent. Och sen beror det även på det barnet man har- hur är den som individ. Föräldraskap- påfrestande eller lätt. Om man får ett handikappat barn kanske man väntar länge då det är fullt upp runt om. Sen tror jag också att det handlar om egen erfarenhet kring sina egna syskon- bra eller dåliga relationer och ålder emellan. Vad som passar någon kanske är fel för någon annan. Ha det fint, Kramar!

    SvaraRadera