söndag 26 september 2010

15 år och mamma

I Ystad går just nu snacket om en 15 årig tjej som ska ha barn, alla och då menar jag verkligen alla. Så väl barn som gamla. Så blir det i en liten stad där alla känner alla.

När jag tänker tillbaka på när jag var 15 år, så tänker jag tjejkompisar, första kärleken/pojkvän, skola, fester = endast roliga minne(nästan). Högstadiet och gymnasiet var en av de roligaste tiderna i ens liv, att ta studenten och bara behöva tänka på sig själv. Att skaffa sig ett jobb eller en utbildning, att kunna klara sig själv, flytta hemifrån, bli sambo, ut och resa ensam eller med vänner/sambo, leva livet, sova hur mycket man vill och bara tänka på sig själv.

Jag älskar min son mer än något annat och han är det bästa som har hänt mig. Kärlek till ett barn är nog det största som finns. Men att få barn är inte det lättaste jag fått/gjort, många vakna nätter (ingen sammanhängade sömn på 9 månader.. när jag var 15 var nog sova något av det bästa som fanns), många dyra blöjor-våtservetter- kläder - leksaker etc. Det är inte bara att fika och shoppa. Fast vi (även jag) som bloggar målar upp den perfekta världen.



Liam har varit ett lätt barn, men det är en stor omställning att få barn och som 15åring har man inte ens hunnit lära sig att ta hand om sig själv. (min uppfattning)

Jag är glad att jag var inne på mitt 22:andra år, har ett fast jobb, en underbar sambo, eget boende och en bra ekonomi när jag fick barn.

Det enda jag kan säga är Lycka till tjejen (om du nu läser..) Hoppas allt kommer gå bra!

Detta är min uppfattning och vad jag tycker. Ni andra får tycka precis som ni vill!

Kram på er!

7 kommentarer:

  1. Inte alla! Jag visste inte. =)
    Hoppas det går bra för henne och jag håller med dig: Det är inte alltid en dans på rosor. Även om man önskar det var så. Men man älskar barnet villkorslöst iaf. Hoppas bara hennes familj och pojkvän finns där för henne! Men jag tycker det e lite tidigt, säger inte hon inte blir en bra mamma men tror hon kommer sakna att vara tonåring ett tag till om några år =)
    Ses imorgon.
    Kramis

    SvaraRadera
  2. HÅller med dig helt, 15 då är du ju bara barn själv!! o jag som tycker jag är ung mamma, men jag e nog lite så där halvgammal ;)

    kram på dig

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med... Att få barn när man är 15år e inte de lättaste, man är trots allt fortfarande ett barn! + man missar mkt i sitt liv när man är så ung!
    Hoppas din helg har varit bra :)
    kram

    SvaraRadera
  4. jag blev gravid som 15åring och fick min dotter när jag var 16år för ett år sedan. Jag delar däremot inte riktigt din uppfattning för det där beror helt på hur man är som person och vad man har för erfarenheter av barn sedan tidigare. Själv har jag befunnit mig kring små barn, har både syskon och yngre kusiner som jag då hade varit barnvakt åt ibland så hade på så sätt vanan. Det finns kvinnor i 30års åldern som aldrig bytt en blöja tidigare. Men jag säger som dig, jag önskar henne all lycka för med rätt nätverk och stöd går det oftast bra! =)

    SvaraRadera
  5. Håller fullständigt med dig Filippa.När man tänker tillbaka på sin ungdom så är det just de åren man minns. Alla tokigheter, fester nya kompisar. De åren handlar mycket om att hitta sig själv, vem man är och vem man vill bli. Jag kan oxå bara önska henne lycka till och hoppas att hon har ett superbra stöd och hjälp från sina föräldrar både under graviditeten men framförallt när barnet är fött. Det är ju trots allt föräldrarna som brustit i sin information om preventivmedel. Ha en riktig skön måndag. Kramisar

    SvaraRadera
  6. Jag fick själv barn när jag var 21 det var ingen dans inte.. jag var dessutom ensamstående och vad jag "hört" så vet inte flikkebarnet vem som är far till barnet ens,jag hoppas att "naturen har sin gång" när det gäller henne,för hennes egna skull och hennes familj,hon förstör sitt liv och sin framtid totalt. Visst det kan gå bra också men herregud,tänk!!!! Det är inte bara gulligt och puttenuttigt,det finns en jäkligt dryg baksida också. Kolik tex,hur hanterar en 15 åring det tex? Nä hon borde göra abort,glömma och gå vidare.. Hon är långt ifrån vuxen,jag tyckte att jag var på tok för ung för att skaffa barn när jag var 21 vad är då 15 år!!!

    SvaraRadera
  7. "jag hoppas att "naturen har sin gång" när det gäller henne"

    "Nä hon borde göra abort,glömma och gå vidare.."

    Du har alltså seriöst skrivit så? Om en helt främmande människa?
    Vem är du att dömma henne?

    Om du inte själv har barn så hoppas jag innerligt att när du blir gravid (oavsett vem du är, och hur gammal du är)så borde "naturen ha sin gång" gentemot dig, endast för att du kunde vara så okänslig och skriva så!

    Fy fan!

    SvaraRadera